Friday, July 24, 2020

Kepelbagaian Agama di Malaysia

Hello. Salam Sejahtera dan Selamat Kembali !

Seperti kebiasaannya, saya berharap anda semua dalam keadaan yang baik-baik sahaja. Nampaknya, kita bertemu lagi di entri blog saya yang ke-8 ini. Dalam entri kali ini, saya akan menyentuh tentang topik kepelbagaian agama di negara kita, Malaysia. Entri pada kali ini akan lebih kepada perasaan, pendapat serta harapan saya kepada Malaysia dan juga kita sebagai rakyatnya.

Seperti yang kita semua sedia maklum, Malaysia merupakan sebuah negara yang unik kerana rakyatnya berasal daripada pelbagai latar belakang dan juga kaum. Begitu juga dalam konteks agama. Walaupun demikian, rakyatnya mampu untuk hidup bersama secara aman dan harmoni. Kurang atau pun langsung tidak ada sebarang kes dan perbalahan besar yang tercetus akibat perbezaan agama ini. Selain itu, perbezaan ini juga tidak menghalang masyarakat Malaysia untuk menjalinkan hubungan persahabatan yang kuat. Di sinilah, keindahan kita sebagai rakyat Malaysia terserlah. Tidak kira siapa individu itu dan apa sekali pun agamanya, kita tidak pernah gagal untuk menjalinkan suatu ikatan persahabatan. Kita juga tidak pernah gagal untuk mendorong serta menopang antara satu sama lain. Memikirkan tentang ini, sememangnya membuat saya berasa gembira dan bersyukur kerana dapat menjadi seorang rakyat Malaysia. 

Oleh itu, saya amat berharap agar keharmonian dan keamanan yang telah pun terbina ini dapat dikekalkan demi kebaikan negara kita. Bukan itu sahaja, saya juga menyeru ibu bapa untuk mendidik anak-anak mereka supaya mempunyai sifat menghormati antara agama lain yang terdapat di Malaysia. Bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Selain itu, ibu bapa juga wajarlah menunjukkan contoh yang baik kepada anak-anak kerana bagaimana acuan begitulah kuihnya.

Demikian sahaja luahan hati dan harapan daripada saya. Berjumpa lagi kita di entri blog yang akan datang!

No comments:

Post a Comment