Thursday, July 23, 2020

Seni dan Budaya di Sabah : Tarian Sumazau

Selamat Kembali !

Bersua lagi kita pada entri kali ini. Saya berharap agar semua berada dalam keadaan yang sihat. Dalam entri blog ini, saya akan memperkenalkan anda dengan tarian Sumazau(dalam bahasa Kadazan) ataupun Sumayau(dalam bahasa Dusun), iaitu tarian tradisi kaum Kadazan-Dusun di Sabah.

Seperti baju tradisinya, tarian bagi kaum ini juga mempunyai pelbagai gaya dan variasi mengikut sub-etnik dan daerah. Contohnya, gaya tarian bagi kaum Kadazan-Dusun di daerah Papar sedikit berbeza dengan gaya tarian kaum Kadazan-Dusun di daerah Penampang. Perbezaan ini sangat ketara dari segi pergerakan gaya kaki dan tangan. Tarian Sumazau biasanya dipersembahkan semasa perayaan-perayaan seperti Tadau Kaamatan, perkahwinan atau pun majlis besar-besaran di Sabah.

Bilangan penari tidak terhad dan mesti berpasangan. Lebih ramai penari, lebih meriah jadinya. Rentak muzik dan paluan gong juga berbeza mengikut sub-etnik di setiap daerah. Para penari akan menari mengikut rentak muzik dengan variasi gaya tarian dan koordinasi.






Entri kali ini hanya memberikan pengenalan kepada tarian Sumazau. Jika anda berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang tarian Sumazau, kajian boleh dijalankan di banyak laman media dan laman informasi lain yang terdapat di internet.

Sekian sahaja entri pada kali ini. Jumpa lagi! 

No comments:

Post a Comment