Thursday, July 23, 2020

Buku Koleksi Puisi : The Songs of Innocence and of Experience oleh William Blake

Selamat Datang~ 

Bersua lagi kita dalam entri pada kali ini. Semoga kalian sihat-sihat sahaja.
Entri pada kali ini adalah tentang sebuah buku kreatif yang pernah saya baca sewaktu saya berada di tingkatan empat. Buku kreatif tersebut berjudul The Songs of Innocence and of Experience karya William Blake. Buku tersebut merupakan buku koleksi puisi yang ditulis oleh beliau.

William Blake merupakan seorang penyajak pada era Romantik di England pada ketika dahulu. Beliau lahir pada 28 November 1757 dan meninggal pada 12 Ogos 1827 disebabkan oleh penyakit yang tidak dapat dikenal pasti. Beliau mula berkarya ketika beliau berumur 10 tahun. Selain menulis, beliau juga mempunyai bakat dalam seni lukisan. Karya tulisan dan lukisan beliau adalah sering berkait rapat antara satu sama lain. Sepanjang hidup beliau, karya-karya beliau kurang diberikan perhatian. Beliau dan karya-karya beliau hanya menjadi terkenal selepas kematian beliau.

Mengapa buku ini menarik perhatian saya ?


Buku ini menarik perhatian saya kerana ia merupakan antara salah satu karya terkenal beliau. Setiap sajak dalam buku ini diikuti dengan lukisan dan lakaran yang menggambarkan konteks isi yang beliau ingin sampaikan melalui sajak-sajak tersebut. Seterusnya, bukan sahaja cara dan konteks penulisannya yang menarik minat saya, tetapi koleksi sajak-sajak tersebut juga membuka minda dan mata saya tentang beberapa perkara penting dalam kehidupan ini. Secara amnya, buku ini merupakan koleksi buku yang menarik dan eye opening.

Sesungguhnya, terdapat banyak lagi buku koleksi sajak-sajak beliau. Pada cuti semester akan datang ini, saya berazam untuk menerokai sajak-sajak dan karya beliau yang lain. Secara jujurnya, beliau merupakan salah satu tokoh sastera yang mendorong saya untuk mengambil aliran sastera bahasa Inggeris di UPM. Saya amat berharap agar saya dapat menghasilkan karya-karya yang menarik seperti beliau.

Baiklah, setakat ini sahaja entri saya pada kali ini. Semoga kita dapat bersua lagi di entri akan datang!
Sekian.


No comments:

Post a Comment