Saturday, July 25, 2020

Mother Teresa

Selamat Datang !

Kita bersua lagi dalam entri blog kali ini. Saya harap anda semua berada dalam keadaan yang sihat. Dalam entri ini, saya akan berkongsi tentang tokoh yang cukup terkenal di seluruh dunia. Mother Teresa merupakan seorang biarawati yang menghabiskan kebanyakan masa-masa kehidupannya berkhidmat di Calcutta, India dan telah menjadi pengasas kepada Missionaries of Charity. 


Latar Belakang Mother Teresa


Beliau dilahirkan pada 1910 di Skopje, Macedonia Republik. Pada awal kehidupannya, beliau mendapat panggilan untuk menjadi seorang biarawati dan telah mengikuti sekumpulan biarawati di Ireland ketika berumur 18 tahun. Selepas beberapa bulan menjalani latihan di bawah bimbingan Sisters of Loreto, beliau dibenarkan untuk ke Calcutta, India. Ini merupakan titik permulaan kepada misi beliau. Pada mulanya, beliau mula bekerja sebagai seorang guru. Namun, melihat keadaan masyarakat di Calcutta, hati beliau tergerak untuk membantu mereka. Usaha beliau dan para biarawati yang lainnya lama-kelamaan mendapat perhatian daripada masyarakat dan pihak kerajaan di Calcutta. Pada tahun 1952, beliau telah mendirikan sebuah rumah yang dikhaskan bagi orang-orang yang bakal menemui ajal disebabkan oleh penyakit-penyakit kronik.

Sehingga tahun 2013, terdapat 700 misi yang beroperasi di lebih 130 negara di seluruh dunia. Bidang kerja misi-misi ini juga telah berkembang. Kini mereka juga membantu golongan yatim piatu dan menyediakan rumah tumpangan kepada orang-orang yang mempunyai penyakit tenat. 

Oleh kerana usaha beliau yang sangat baik dan mulia, beliau telah dianugerahkan dengan :
  • The first Pope John XXIII Peace Prize. (1971)
  • Kennedy Prize (1971)
  • The Nehru Prize –“for the promotion of international peace and understanding”(1972)
  • Albert Schweitzer International Prize (1975),
  • The Nobel Peace Prize (1979)
  • States Presidential Medal of Freedom (1985)
  • Congressional Gold Medal (1994)
  • U Thant Peace Award 1994
  • Honorary citizenship of the United States (November 16, 1996)

Beliau merupakan contoh yang baik kepada seluruh warga dunia kerana sanggup membantu orang lain yang dalam kesusahan dengan hati yang terbuka dan penuh kasih sayang.

Saya akhiri entri saya di sini. Semoga kita berjumpa lagi!
Sekian. 




No comments:

Post a Comment