Saturday, July 25, 2020

Unsur-unsur Keganasan dan Seksual Dalam Drama/Filem

Selamat Kembali Kawan-Kawan !

Kita berjumpa lagi dalam entri pada kali ini. Saya harap anda semua berada dalam keadaan yang baik-baik sahaja.

Semenjak adanya televisyen, bidang drama dan perfileman saban tahun semakin berkembang dan maju. Skop genre dan juga jenis filem-filem yang ditayangkan di kaca televisyen juga semakin meluas. Namun, dengan semua kemajuan ini, terdapat juga unsur-unsur filem dan drama yang negatif dan tidak sesuai untuk tontonan kanak-kanak dan remaja seperti filem-filem yang mempunyai unsur-unsur keganasan serta seksual. 

Tanpa bimbingan ibu bapa, unsur-unsur sebegini yang terdapat dalam filem atau drama mampu untuk mempengaruhi pemikiran mereka secara negatif. Kesucian pemikiran mereka juga boleh lenyap pada peringkat yang terlalu awal. Dunia yang semakin moden juga membekalkan banyak platform yang membolehkan seseorang individu untuk menonton filem-filem secara atas talian atau streaming. Jika kanak-kanak atau remaja tahu tentang hal sedemikian, mereka akan dengan mudah mendapat akses kepada filem-filem yang mempunyai unsur-unsur negatif ini. 

Oleh itu, ibu bapa perlulah memantau jenis filem atau drama yang ditonton oleh anak-anak dan tidak menonton filem-filem yang mempunyai unsur-unsur sebegini di hadapan mereka. 

Sekian sahaja bagi entri yang pendek ini. Kita jumpa di entri yang akan datang. :)

No comments:

Post a Comment